Als leidinggevende inzetten op verbinding met je medewerkers en binnen je team. Dat vraagt geen grootse ingrepen en veranderingen. Geen indrukwekkende teambuildings op verplaatsing. Maar zorgzame aandacht in het hier en nu. Want die aandacht voor het kleine kan een grote impact hebben op je team en je organisatie. En het geeft enorm veel voldoening, dat ook.
Eerst even dit: ik ben geen expert in verbinding. In de eerste plaats ben ik mens. Ook in mijn rol als leidinggevende. En als mens en leidinggevende vind ik verbinding essentieel. Want ook binnen de werkcontext – die zoveel ruimte inneemt in ons leven – is connectie tussen mensen krachtig en zo verrijkend.
Vanuit mijn ervaring en nieuwsgierigheid vertel ik je graag wat voor mij de kern is van verbindend leiderschap. Aan de hand van vier woorden/waarden geef ik je mijn persoonlijke tips om als leidinggevende de verbinding met je mensen en binnen je team te versterken. Met vallen en opstaan. En met een grote mildheid voor jezelf en voor anderen.
verbindende communicatie
Luister onbevooroordeeld en met open aandacht naar medewerkers. Dat vraagt misschien wat tijd, maar het loont. Communiceer verbindend, geef opbouwende feedback en betrek mensen in beslissingen die voor hen relevant zijn. Door in je communicatie ten volle in te zetten op tweerichtingsverkeer voelen medewerkers zich gehoord en gezien. Dat is niet alleen belangrijk voor hun tevredenheid, maar ook voor jullie samenwerking.
(aan)voelen
Voeling met wat er leeft op de werkvloer, met noden en bezorgdheden van je werknemers krijg je niet vanachter je bureau maar te midden van de mensen. Jouw (fysieke) aanwezigheid en aandacht zijn dus essentieel. Durf daarin je gevoel te volgen: wanneer hebben mensen je nodig, wat kan jij – ook in kleine momenten – voor hen betekenen? Durf uitspreken wat leeft, ook als je geen fijn gevoel hebt bij een situatie. Je creëert een openheid die van onschatbare waarde is.
ontmoeting
Iedereen is zoekend. Je medewerkers, maar ook jij als leidinggevende. Wees mild voor elkaar: veroordeel en beschuldig niet. Mensen brengen hun hele zelf mee in de organisatie: hun eigen interesses en vaardigheden, achtergrond en ervaring. Door daar oog voor te hebben, groeit waardering. Creëer dus ontmoetingskansen. Voor jezelf. Maar ook met en voor je medewerkers onderling. Dat kan bijvoorbeeld in regelmatige een-op-een-gesprekken of georganiseerde verbindingsmomenten. Maar even goed ontstaat ontmoeting organisch, in het moment.
raakbaarheid
Wat voor mij de bedding vormt voor bovenstaande tips: raakbaarheid. Durf geraakt te worden en jezelf in vraag te stellen. Ook als leidinggevende, zeker als leidinggevende. Dat vraagt wat moed, maar het getuigt van een grote kracht. Door je in te leven in de ander voel je beter wat jij kan doen om de (emotionele) connectie te versterken. Zo schep je een veilig, verbonden klimaat.
In 1, 2, 3 ga ik samen met teams #vanverbindingnaargroei.
Wil je weten wat ik voor jouw organisatie of team kan betekenen? Neem gerust contact met me op via 0475/20.41.08 of via e-mail.